Är mobiltelefonsamtal på flygplan oundvikliga?
Digitalisering För: Hallandsaffarer.se
Spara
Ska vi aldrig kunna uppleva tystnaden av en ej uppkopplad värld igen? Foto: Alexander Andre, Nick Morales och Owen Spencer

Är mobiltelefonsamtal på flygplan oundvikliga?

Ah, semesterresan. Det är extra hektiskt att resa under vissa perioder, med enorma folkmassor och väderförseningar. Blunda nu och föreställ dig hela scenariot med ytterligare ett irritationsmoment: resenärer som pratar högljutt in i sina mobiltelefoner på 10 000 meters höjd och du har ingenstans att fly till.

Oroa dig inte – det här potentiellt öronbedövande scenariot är inte verklighet än. Men det kan vara snart. Vissa säger att det bara är ett eller två år kvar. Tekniken för att stödja telefonsamtal i luften finns just nu – nästan varje plan som erbjuder WiFi har bandbredd för att stödja ljud över internet, och flera internationella flygbolag tillåter röstsamtal på vissa rutter redan. Ändå är röstsamtal fortfarande förbjudna av olika skäl: flygvärdinnornas arbetsmiljö, den allmänna uppfattningen samt oro för säkerheten.

Flygbolag fortsatt tveksamma

Flygbolagets tjänstemän kommer inte ens att överväga mobiltelefonsamtal under flygning förrän de känner att det finns en överväldigande efterfrågan från kunderna att tillhandahålla tjänsten, enligt Henry Harteveldt, ordförande för Atmosphere Research Group, ett analysföretag för resebranschen i San Francisco. Även om efterfrågan skulle öka kan flygbolag fortfarande välja att avstå.

“Oavsett hur du ser på det är det kontroversiellt att tillåta mobiltelefonsamtal på flygplan. Det är just sådana frågor som flygbolagen tenderar att undvika att ta upp om de inte måste.”

Henry Harteveldt, ordförande för Atmosphere Research Group

Flygvärdinnornas makt över luftrummet

Flygvärdinnornas motstånd är betydande. De har haft stort inflytande på vissa beslut om inrikes passagerarresor. De senaste åren har de varit framgångsrika i ansträngningarna att få flygbolagen att kontrollera oregerliga passagerare. På 1980-talet ledde flygvärdinnorna förbudet mot rökning i kabinen, vilket i slutändan ledde till fullskaliga förbud mot rökning ombord år 2000.

När det gäller frågan om mobiltelefonsamtal under flygning säger flygvärdinnor att passagerare oundvikligen skulle förolämpa vissa grannar genom att vara för högljudda, och argument skulle med säkerhet följa. Dispyter som med största sannolikhet behövs redas ut av kabinpersonalen.

Cassandra Michele Brown, flygvärdinna som arbetar för Frontier Airlines, tillägger att obehindrad mobiltelefonanvändning i luften sannolikt skulle hindra passagerare från att följa flygvärdinnans instruktioner i händelse av en nödsituation.

“Vi behöver kunna evakuera ett flygplan på 90 sekunder eller mindre”, säger Brown. “Om du är en passagerare på mitt flyg, oavsett hur bra du är på multitasking, kommer du inte att kunna följa mina steg-för-steg-instruktioner för att evakuera om du samtidigt fokuserar på din telefon.”

– Cassandra Michele Brown, flygvärdinna.

Är tekniken säker?

Historien om samtal i kabinen från personliga elektroniska enheter är en färgstark saga som går flera decennier tillbaka. Under 1980- och 1990-talen, när mobiltekniken blev vanlig, passerade användningen på flygplan relativt okontrollerad. Framväxten av smartphones förändrade allt.

När telefonerna blev mer sofistikerade oroade sig industrins insiders om möjligheten att en telefons radiosändare stör viss utrustning i cockpit och därför gör en del av utrustningen opålitlig.

Många av dessa farhågor väcktes av publicerade artiklar om de potentiella effekterna av elektromagnetisk störning på flygnavigering och kommunikationssystem. Flygexperter har därefter noterat att detta var ett problem med äldre enheter på äldre flygplan.

“Verkligheten är att ny teknik och ny utrustning nästan har eliminerat detta problem. Det finns inte längre någon teknisk anledning för människor att inte använda mobiltelefoner på flygplan.”

– Seth Miller, branschanalytiker.

Flygbolagen står redo

Internationellt har faktiskt en handfull flygbolag ingått avtal med tredjepartsleverantörer för att erbjuda och tillåta satellitbaserade internettjänster som stöder röstsamtal via mobiltelefoner. Några av dessa inkluderar British Airways, Emirates och Etihad.

Viasat är en av dessa leverantörer. Don Buchman, företagets vice VD och generaldirektör för kommersiell luftfart, säger att deras system skulle kunna föra röstsamtal över internet i morgon om flygbolagens kunder vill göra det. “De flesta flygbolag har möjlighet att tillåta enheter att ringa röstsamtal men väljer att inte göra det”, säger han. “När branschen är klar kommer det förmodligen att vara lika enkelt som att tända lampan.”

Hur blir min nästa flygning?

Trots den tekniska möjligheten för mobiltelefonsamtal under flygning kan det fortfarande dröja år innan du behöver brottas med högljudda medresenärer i verkliga livet med tanke på allt motstånd. Det betyder även att du kanske inte kommer kunna ta det inkommande arbetssamtalet mitt över Östersjön.

Det betyder också att din semesterresa sannolikt inte kommer innehålla att behöva lyssna på din granne skrika sitt mormors recept på köttbullar in i en telefon. Skatta dig själv lycklig. Tills vidare.

Kategory
Digitalisering

I samarbete med Hallandsaffarer.se

Taggar

Missa inget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller du koll på företagen i Halland.

    Nyhetsbrevet innehåller artiklar, reportage och erbjudanden från våra samarbetspartners.

    Relaterade artiklar

    Bygg & Fastighet För: Renta Sverige AB
    Spara
    Fyra skäl till varför en app är ett bra management-verktyg i byggbranschen.
    Renta Easy är appen som ska förenkla för byggbranschen att hantera hyra av maskiner och verktyg.
    AV:
    Tina Hjort Svensson

    Vad kostar det att hyra en kompressor? Vilka maskiner har vi inne på projektet?Läs mer

    Digitalisering För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Hur kommer framtidens mässor se ut?
    Kommer alla mässor att vara digitala? Är inte mötet mellan människor den stora delen av en mässa? Foto: Drew Beamer och Jonas Morgner
    AV:
    Therése Berglin

    Mässarrangörer världen över funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangeraLäs mer

    Digitalisering För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Ett effektivt möte är inte improviserat, det är förberett
    AV:
    Anna Dovre

    Idag har vi alla accepterat att denna nya verklighet är här för att stanna,Läs mer

    Digitalisering För: Hallandsaffarer.se
    Spara
    Överdriven skärmtid under covid-19 och mental hälsa
    AV:
    Anna Dovre

    En brist på heltäckande empiriska översikter om skärmtid under covid-19-eran i den nuvarande litteraturenLäs mer

    Upplands Näringsliv
    Cookies & Data

    För att möjliggöra den ultimata upplevelsen av våra webbplatser använder vi våra egna cookies såväl som tredjeparts för enskilda och återkommande sessioner. Vi använder även cookies för att mäta och analysera statistisk och användardata i syfte att utveckla våra plattformar. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår cookie policy. För mer information, läs vår cookie policy.

    Denna domän är en del av MARATON GROUP AB